پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳  |  Thursday, 21 November 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۲۳۵
تاریخ انتشار : ۱۶ : ۱۶ - ۲۳ آبان ۱۴۰۱

زهرا فرود : چهره پردازی و گریم هنری است که میتوان آن را در زمره هنرهای نمایشی، ظریف به حساب آورد و گفته می‌شود این هنر که بر پایه نقاشی و مجسمه سازی شکل گرفته هنریست که بنای آن بر اساس علوم زیباشناسی، مردم شناسی و حتی علم فیزیک، شیمی و تاریخ عمومی استوار گردیده است.

 مافیا و نبود گریمور‌های کاربلد موفقیت این عرصه را هنر نمایشی نشانه رفته است / دانستن علم روانشناسی و چهره شناسی موفقیت چهره پرداز را تضمین می‌کند
در عرصه گریم آنچه که تضمین کننده موفقیت یک چهره پرداز است ،چیزی نیست جز خودشناسی چرا که شناخت گریمور از خود، کمک می کند تا او بتواند در خلق شخصیت های نمایشی و جلوه های ویژه زیبایی ،توانمند و حرفه ای عمل کند،
همچنین از آنجا که این حوزه به نوبه خود سهم بسزایی در باور پذیر نمودن شخصیت‌های یک اثر نمایشی دارد، لازم است چهره‌پرداز تلاش‌های مضاعفی را در کشف و شهود خود و به طور کل مردم شناسی داشته باشد.ناگفته نماند که سینمای ایران در عرصه گریم و طراحی چهره تاکنون استادان و ستاره های بسیاری نظیر "تیمور کنعانی"، "میرعمادی"،" اکبر مشکین" ،"عبدالله اسکندری "و...را در خود پرورش داده است. پیرامون گریم با " آرش سعیدی " از گریمورهای موفق عرصه فیلم و سریال و برنامه های تلویزیونی همچون سریال" دلواپسی"، فیلم "سرزمین پرسپولیس"،"شبهای مینو دری" و مسابقه تلویزیونی گوی و میدان گفتگوی صورت گرفته که می خوانید.

 مافیا و نبود گریمور‌های کاربلد موفقیت این عرصه را هنر نمایشی نشانه رفته است / دانستن علم روانشناسی و چهره شناسی موفقیت چهره پرداز را تضمین می‌کند

گریم نقش و سهم مهم و پررنگی را در عرصه سینما وتلویزیون به خود اختصاص داده به گونه ای که این حوزه یک بستری مستقل برای خلق چهره و کاراکتر به حساب می آید چرا که با این هنر به راحتی می توان بازیگران را به شخصیت‌هایی که قرار است در کالبد آن به ایفای نقش بپردازد نزدیک کنیم؛ همچنین به نوعی، بواسطه گریم است که امکان تعامل و ارتباط عمیق بین بازیگر و بیننده ایجاد می شود.

او افزود : عرصه گریم همچون سبکهای آثار نمایشی به نوبه خود دارای سبک و ژانرهای مختلف است و به طور کل حوزه گریم را می‌توان به لحاظ نوع سبک نمایشی، نوع رنگ و حتی نوع طراحی به بخش های متفاوتی تقسیم کرد.یعنی هر سبک نمایشی یک نوع گریم مختص به خود را می‌طلبد و گریمور لازم است در راستای طراحی و اعمال پردازش چهره نقش‌آفرینان، ضمن داشتن تجربه و آگاهی به گونه‌ای در این مسیر گام بردارد تا ضمن ادای دِین خود در باور پذیر نمودن نقش های یک اثر نمایشی، در افزایش میزان ارتباط گیری کاراکترها با مخاطبان نیز سهیم باشد.

" سعیدی " در ارتباط با این سوال که کدام سبک نمایشی در عرصه گریم بیشترین وسعت را به خود اختصاص می‌دهد بیان کرد : از آنجا که گفته می‌شود گریم، دروازه عبور بازیگران به نقش هاست بنابراین این عرصه در هر سبک ،چالش‌های مختص به خود را دارد اما اگر بخواهیم از دریچه نگاه یک گریمور به این موضوع بپردازیم می‌توان مدعی شد ، در این حوزه به لحاظ نوع طراحی و پیاده کردن اصول چهره پردازی سخت ترین سبک، به آثار تاریخی و اکشن اختصاص دارد، البته اگرچه گریم در کارهای تاریخی بحث جداگانه ای دارد.اما آنچنان تاثیری بر درک مخاطب از داستان ندارد و فقط برای مخاطبان می‌توانند تصویر خوشایندی رامصور سازد، به هرحال گریم و چهره پردازی یکی از عوامل موثر در جذب مخاطب است و کمک شایانی به باورپذیری روایت‌های یک اثر نمایشی دارد.

گریمور سریال "دلواپسی "و "مسابقه گوی و میدان" ادامه داد : یکی از چالش ها که گریبانگیر عرصه گریم شده کمبود چهره های درخشان و کاربلد در این حوزه است، البته وجود مافیا در چهره پردازی سینما و تلویزیون را نمی توان نادیده گرفت و همین موضوع بستر چالش‌های زیادی از جمله عدم بهره گیری از تجربه برخی فعالان این حوزه شده به گونه ای که گاهی در برخی پروژه‌ها دیده می‌شود عوامل به جهت پرداخت دست مزد پایین تر و صرفه جویی هزینه ها ،گروه گریم را نشانه می روند یعنی از گریمورهایی استفاده می‌کنند که تازه کار و یا حتی هنرجو هستند که این امر خوشایند به نظر نمی رسد ، چون یک گریمور نقش موثر و بسزایی دربه سرانجام رساندن موفقیت یک پروژه دارد بنابراین گریم موفق و خوب نیازمند یک گریمور باتجربه و کاربلد است.

 مافیا و نبود گریمور‌های کاربلد موفقیت این عرصه را هنر نمایشی نشانه رفته است / دانستن علم روانشناسی و چهره شناسی موفقیت چهره پرداز را تضمین می‌کند

سعیدی خاطرنشان کرد : چهره پردازان نقش مهمی در طراحی و شخصیت پردازی بازیگران دارند و به همین دلیل یک پردازنده چهره باید به لحاظ روانشناسی ،چهره شناسی و چهره پردازی آگاهی و علم داشته باشد تا بتواند کاری خوب و ماندگار در عرصه خود را بر جای بگذارد همچنین باید دانست هنر گیریم و در فون زدن خلاصه نمی‌شود چون یک چهره پرداز می تواند نقش موثری در زندگی آدم‌های عادی داشته باشد یعنی او می تواند از یک انسان هزاران شخصیت جدید خلق کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

شرکت ۷۰ طرح از ۱۹ استان در نمایشگاه جشنواره خوارزمی/منتخبین جشنواره، بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند!

۰۹:۰۰  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

ما با کلاس‌های آزاد در دنیا ارتباط داریم/ سعی داریم با وزارت علوم همکاری داشته باشیم، اما این همکاری تاکنون رضایت بخش نبوده است!

۲۰:۴۲  -  ۲۹ آبان ۱۴۰۳
مجید اسماعیلی، نوازنده پیشکسوت ویولنسل در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

ارکسترهایی که در کشورمان برگزار می‌شوند، هم ردیف ارکستر های کشور های دیگر هستند!

۱۴:۱۵  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در گفتگو با دیباچه خبر داد؛

نمایش گرگوربافی و تراش صدف‌های دریایی در نمایشگاه ملی صنایع دستی/ بندرلنگه به‌عنوان شهر ملی گلابتون، شناخته شده است

۱۳:۰۲  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با استاد فرهاد فخرالدینی، بنیان گذار ارکستر ملی ایران

عرصه موسیقی نیازمند حمایت دولت است و نباید به آن آسیب بزنند! / تِم سازی نمی‌تواند یک اثر موسیقایی را فاخر کند!

۲۰:۲۴  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگوی دیباچه با مهدی وثوقی راد، بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر و تلویزیون

برخی از نمایش‌های روی صحنه، اصالت و پختگی لازم را ندارند/ آخرین خبرها از پروژه جدید نیما جاویدی!

۱۳:۲۱  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
" گالری آرت پرشیا " میزبان هنرمند معاصر کشورمان شد؛

شگفتی نمایشگاه انفرادی آثار استاد "جلیل خلیلی" و هنری که باید دیده شود!

۲۰:۰۴  -  ۲۲ آبان ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار